魂の自由
 佐々木宏子の青の画面を見ていると不思議な心の奥からの安らぎを感じる。それは広がる青から水を感じ更に海を感じるからだろうか。人間の祖先をさかのぼれば水生動物であったせいか、又母の胎内で羊水につかっていたせいか、この画面にインボルブされながらいつまでも佇んでいたい気持ちになる。又更に青のモノクロームの空間を見ていると魂がゆすぶられ、精神が浄化されるように感じる。それは青い空を通して宇宙の広がりを想い、自己の存在の小ささを感じ、又それだからこそ自分をいとおしみ精一杯生きなければならないと思う。そして大きな青い画面をゆるやかに過ぎる線の痕跡によって形づくられた空間の純度の高さや豊かさのなかに佐々木の精神のあり方がうかがわれる。
 日本は豊になったと言われるが、その代償として失ったものも大きい。物質的な豊かさを追うということは有用性ですべての価値をはかるという考えであり、無用性を排除するという効率主義である。私は佐々木の青の絵からそのような有用性をはなれて自分だけの大切なもの、つまり精神の豊かさや深さを生きる中心に据えようという姿勢を感じる。つまり現代に一番必要なマイナスのエネルギーを持ち、自分の中から多くのものを棄て去ってゆき、あとに残ったものを大切に育てていこうという心をみることができる。私が佐々木の絵に空や海といった自然の雄大さを感じると同時に、佐々木が自分の描く青によって自分自身が浄化され、謙虚になりながらも、魂の自由を獲得していったからだと思う。

永井一正
グラフィック・デザイナー 社団法人グラフィックデザイー協会会長 第1回ワルシャワ国際ポスター・ビエンナーレ金賞受賞


Freedom of The Spirit
When looking at a blue painting by Sasaki Hiroko one is inevetably overwhelmed by a wonderful sense of calmness that wells up in the back of the mind. Could it be that the blue offers the experience of water,or perhaps the sea? Are we encoutering aquatic creatuers, our remotest ancestors? Or is the inclination to linger indefinitely, adrift in the picture,a function of having been immersed in the amniotic fluid of the maternal womb? The blue monochromatic space jolts the spitit and purifies the mind; we perceive the sweeping expance of the universe though the medium of the blue sky,and eventually the insignificance of our own existence is brought home to us. Inclined on this account roward self-pity, we nevertheless feel an urge to live to the utmost of our abilities, and at this point the viewer starts to apprehend Sasaki's mental outlook, emerging from the extreme purity and prodigality of space traced by the faint lined that quietly pervade the picture's vast blue surface.
Japan is said to have become prosperous, but huge was the loss thus sustained.The pursuit of material wealth entails apprasing everything by the yardstick of serviceabilty, the efficiency principle roughly dismissing anything that appears useless. I personally see in Sasaki's blue work a resolute determination to steer clear of such utilitarianism and to take a stand at the core of that which she herself deems precious; the wealth and depth of the mind. In practice this means that we are able to glimpse her desire to preserve the minimal energy required for the most useful aspects of the present day,and to discard a lot of herself in order to cultivate very carefully what remains, In Sasaki's painting, I feel the sublimity of nature the sky and the sea touching the purest part of man's spirit, and thereby experience the loftiness and grace of the mind. Such notions occur to me because Sasaki is cleansing herself, if I may venture to put it that way, thrrough the blue she is portraying,and in humbling herself she achieves an undeniable freedom of the spirit.

Nagai Kazumasa
Graphic Designer. President of Japan Graphic Designers Association Inc. Received Gold Prize of the First international Poster Bennal in Warsaw

永井一正
1980年 ミキモトホール個展
With Nagai Kazumasa at Mikimoto Hall in 1980
永井一正
2013年 OKUSAWA DOCUMENTS個展会場
With Nagai Kazumasa at OKUSAWA DOCUMENTS in 2013