SASAKI HIROKO FOUNDATION 一般財団法人 佐々木宏子財団

MANIFEST

青の精神 ── 無から有

佐々木宏子

 作品は作家自身であることは勿論ですが、その作家の行動や造形思考、思想を述べたもの等が全て一致している、しかも、それらは徹底して個人的であると同時に最も普遍的であること……。作家はそうあらねばならぬと思います。
 青のモノクロームの空間を追求して10年、大学3年の時に見たフォンタナの仕事に感動して、フォンタナのつきつめた空間、完璧な平面の美、しかしナイフでカンバスを切るという表現方法の即物的なヨーロッパの精神は日本人である私の体質の中には、どうしても見あたりませんでした。この時、私はフォンタナによって強く日本人である自分を意識させられました。有から無を感じるフォンタナと逆に無から有を感じる日本の精神を自分の絵に表現して行こうと決心しました。それ以来、今日迄、模索を続けて参りましたが、日本の美の哲学には素晴らしいものがあります。禅や能や茶道には日本独特の抽象の美があります。桂離宮の庭園や建築には写実の追求からリアリティをつかむヨーロッパの造形とは違った、精神的内面的追求からリアリティをつかむ造形美を感じます。表面的なものを取り入れたら却って本質的な、その精神的な美がそこなわれます。日本の伝統に多く接して、それらの中に内在する良いものに目を向け、しかも、それらに引きずられることなく、自分自身は現在に足をしっかり踏まえて、今を必死に生きることです。澄んだ心こそが精神の美をとらえます。
 芸術家の独自性は作家にとって、最も重要な問題です。この独自性は技術から得られるものでなく、真摯さを失わずに謙虚な気持を持って制作にたち向かう作家に与えられるものです。又独自性は時として作家を孤独に追いやることもありますが、さらに謙虚に内心に呼びかけることを怠らなければ、自信と勇気となってさらに独自性の飛躍となります。偉大な芸術家は皆、同じ道を歩んだと思います。絵の上だけでなく生きるということにおいても、自分に正直に生き、真実を求め、自分に対して不利益な場合でも、不屈の精神をもって、時には真実を表明しなければなりません。芸術を追求する人の生きる姿勢が重要だと思います。10年間に自分の「青」をみつけました。3年前「ブルーはうすくても、濃くてもブルーだ」その他の色はそうはいかないと言っているデュフィの言葉を知りました。卒業制作の半具象の群像に赤や他の色をかけたら駄目で、どうしても青でなければならないと思ったこと、その後何年も青一色でも何にも不自由さを感じないで今迄こられたことを合せ考えて、無意識のうちにそれを感じ青を選んだ時の気持が、その時鮮明に思い出されました。又5・6年前「1センチ四方の青より、5センチ四方の青の方がより青を感じさせる」とヨーロッパの作家が言っていることを知りました。私が、小品よりも大きなカンバスに向かう時の自由さが何故なのかわかりました。青は無限の象徴でもあります。又私の考えでは青が深い精神を表わすのに一番適した色だということを確信します。
 愛着を覚える一つの形を見つけました。精神の拡がりと自由さとを私は獲得しました。
 流しの技法による、自分のマチエルをみつけました。それは精神の高さと緊張感とを私の絵に与えるも のでした。これらを精一杯画面に叩きつけて、私の考える日本の造形美を追求しています。
 強さとか流行の形式を重んじて、あえて目だたせようとする意識が私の作画態度の内にまったくないのです。私自身が変わるのでなく、これでもかこれでもかと見る人を説得して行くことです。禅精神、幽玄、侘び寂とかの表現の場合、大衆をふるい立たせるだけに終わることは、まったく不成功であると言えると思います。ふるい立つ方向を誤ったら、それは粗野で粗暴になってしまうからです。方向を見失わないことが、もっとも大切です。それには、真実を探求し、人間愛とやさしさを求め、自己を追求することが必要です。今、それが一番必要な時だと思います。私はこのことを目ざしています。そしていつの時代に も必要な態度だと思うからです。
 私の考え方の中に芸術を自ら否定するという考え方はありません。この世に二次元がある限り平面芸術の存在は確かであると思います。私が表現するのは精神的無の世界です。4年前から無意識的な自然と意識的なものを同時に一枚の画面に表現してゆく、造形上の構造を追求しています。平面、立体、音楽の表現空間の次元を超えて、又国境、民族を超えて幾人かの作家が、同時に同じ次元に立って、このことを追求しています。そして、注目すべきことは、青の精神を追求してきた途上で、ごく自然にこのことに突き当ったことにあります。
 今日、純粋美術が生活空間から浮き上ってしまったことを、もっと真剣に考えなければならないと思い ます。今後も内的必然性の呼びかけを注意深く聞きながら且つ大胆に制作を進めて行くべきだと考えて居ります。

1975年9月24日
1977年、初個展カタログに青のあいだ作品群とマニフェストを発表
パブリックコレクション / Bibliotheque National de Paris CABINET DES ESTAMPES [1977]

Spirit of Blue: Something from Nothing

Sasaki Hiroko

A work of art of course represents the artist, but I believe it must also be consistent with that artist's actions, artistic philosophy and statements, in a way that is thoroughly individual even as it is supremely universal.

I've pursued blue monochrome space for a decade. I discovered the work of Fontana in my third year at college and was impressed by his brooding spaces and the beauty of his perfect planes. Yet his method of cutting the canvas with a knife – this European spirit of realism was one I could not nd in my own Japanese constitution. Fontana made me powerfully aware then of my identity as a Japanese. I decided to express in my paintings not Fontana's sense of nothing from something but the Japanese spirit of something from nothing. From then until today, even as I've groped and fumbled my way around, I've discovered wonderful Japanese aesthetic philosophies. Zen and Noh and the tea ceremony incorporate uniquely Japanese abstractions. In the gardens and architecture of the Katsura Imperial Villa one senses an attempt to grasp reality through pursuit of an inner spirituality that is quite unlike the European quest for the same through realism. Adopting the super cial means misses the essential, spiritual beauty. While encountering many of Japan's traditions and turning my attention to what is good in them, I have avoided undue in uence and kept my feet rmly planted in the here and now as I live my life to the fullest. Only a clear heart is able to capture spiritual beauty.

The most important issue for an artist is the one of originality. Originality is not something obtained through technique; it is something granted to those who take a modest approach to creation without losing their sincerity. Originality may at times drive the artist toward solitude but a further, modest appeal to what is inside will turn this to con dence and courage and lead to a greater leap in originality. Great artists have all taken the same path. Not only in his paintings but also in his way of life, the artist must be honest with himself, seek truth and, with an indomitable spirit, express it even when this is personally disadvantageous. The attitude of those who pursue art is important.

I have discovered my own blue over the course of a decade. Three years ago I learned that Raoul Dufy once said,“Blue is the only color that maintains its own character in all of its tones....it will always stay blue.”This is not the case with other colors. In my semi- representational graduation project I tried using other colors such as red but they didn't work. I decided then that I had to use blue, and have worked for so many years since without ever feeling the least constrained by my use of this single color. Dufy's words reminded me of my decision back then, when I must have sensed unconsciously the truth that they express. Five or six years ago I learned of a European artist who said that a ve-centimeter square. This made me realize why I feel so much freer when facing a large canvas that a small one. Blue is a symbol of the in nite. I am also convinced that blue is the best color for expressing depth of spirit.

I discovered a form that I love, one that has brought me spiritual breadth and freedom. I found a texture of my own in the nagashi pouring technique, something that gives my work both an elevated spirituality and tension. Beating these into my paintings with all my might, I pursue my own kind of Japanese beauty.

In my own approach to painting I have not the least interest in trying to stand out to gain power or keep up with fashion. Rather than change myself, I work patiently to convince the viewer. To speak of the Zen spirit, of Yugen, Wabi and Sabi to rouse the masses can hardly be called a success because rousing them in the wrong direction can lead to something crude and coarse. It is critical that one not lose sight of one's course. One must inquire into truth, seek human love and compassion, and pursue the self. I think this is of paramount importance today. It is what I strive for. I believe it to be an attitude necessary for any age.

I have no interest in denying art. As long as there are two dimensions in the world there will be a place for planar art. What I express is a world of spiritual Mu. Four years ago I began pursuing a formal structure for expressing both unconscious nature and the conscious object at the same time in the same frame. Many artists of various nationalities and ethnicities, transcending the expressive space of the plane, of three dimensions and of music, have stood on the same ground at the same time and pursued the same thing. What is remarkable is that I have run up against this so naturally in the course of my pursuit of the spirit of blue.

Today, I believe we need to think more seriously about how pure art has detached from domestic space. In the future, too, I believe I must listen carefully to the call of internal necessity and continue to create bold works.

── Catalogue of personal exhibition“Ao no Aida”1977 ──
Public Collection /Bibliotheque National de Paris CABINET DES ESTAMPES [1977]